Diezelfde vakspecialisten zijn vervolgens verbaasd als lezers zich afmelden van de nieuwsbrief en teleurgesteld als er zo weinig respons op de berichten komt.
Hoezo respons? Deze?
'Ik begreep niets van de kopregel van uw bericht, daarom ben ik direct het hele artikel gaan lezen. Helaas werd het me niet echt duidelijk, kunt u mij alstublieft helpen, want ik wil gewoon heel graag alles begrijpen wat u mij laat lezen’.
We gaan even rekenen
Wat dacht je van: advocaat-generaal, fiscale eenheid, vertrouwensbeginsel, no-riskpolis, revisierente, persoonlijke verplichting, herinvesteringsreserve, innovatiebox, inhoudingsvrijstelling, ketenbepaling, foutenleer, informatiebeschikking, terbeschikkingstelling, tbs-vordering, mantelzorgcompliment?
- Schat bij elk begrip in hoeveel procent van jouw relaties/lezers direct kan uitleggen wat het ongeveer betekent.
- Schat bij elk begrip in hoeveel procent van de resterende relaties/lezers direct wil weten wat het betekent en daarom het bericht gaat lezen.
De uitkomst
Bij genoemde begrippen ga je per begrip waarschijnlijk uitkomen onder de 5%. Als som van de twee uitkomsten. Dat betekent dat je minstens 95% van je relaties niet bereikt. Jammer. Jouw berichten waren toch bedoeld om contact te houden en actief te informeren?
Voor de aardigheid zou je het sommetje ook eens kunnen maken voor je medewerkers. De uitkomst ligt dan wat hoger, maar zij zijn dan ook niet de doelgroep.
Een spiegelvoorbeeld
In gesprekken over klantcommunicatie maak ik wel eens de vergelijking met een fictieve nieuwsbrief van een opticien. Ga jij een artikel lezen met de kop ‘percentage Polyquad bij Optifree aangepast’? Ik denk het niet. Maar evengoed zeg je ‘ja’. Dan ben je een ‘weter’. Daarom werk je in een beroep in de accountancy, fiscaliteit of juridische wereld. Een onverwacht groot deel van jouw doelgroep - MKB-ondernemers – bestaat echter uit ‘doeners’. En als ze al ‘weters’ zijn, zijn ze dat meestal vooral op hun eigen vakgebied.
Tip
Veel onderwerpen die voor jou als vakspecialist buitengewoon interessant nieuws zijn, omdat ze iets toevoegen aan jouw enorme vakkennis, zijn voor je relaties volstrekt irrelevant. Sterker nog, met voor jou vaktechnisch uitgekauwde zaken, kun je enorm scoren bij je relaties. Als het op dat moment maar relevant is of kan worden. Relevant omdat er een actie, risico, aflopende termijn of beslispunt voor die ondernemer (niet voor jou) aan vast zit.
Meer weten over onze dienstverlening? Maak een vrijblijvende afspraak: mail of bel 085-7605800
Roel Mariën